Väinölän kylä on historiansa aikana kokenut monenlaista
rakentamista, ja maisemaa on muokattu ennenkin asutuksen lisääntymisen myötä.
Toistaiseksi alueen rakentaminen on ollut Väinölälle ominaisen kylähengen ja
identiteetin mukaista pientalorakentamista, jossa luonto- ja maisema-arvot on
otettu huomioon. Uudet talot ja ihmiset ovat juurtuneet kylämaisemaan pikku
hiljaa, ja uusien versojen kasvua on tapahtunut rauhassa kehkeytyen – eikä
missään tapauksessa siten, että alueelle olisi yhtäkkiä tuotu väkisin aivan
erilaista citykulttuuria ja imaistu satoja uudisasukkaita betoniaitojen taakse,
omiin kerrostalokopperoihinsa. Kaupungin Väinölänrannan kaavasuunnitelmaan
sisältyvä, ihmisyhteisöjen luonnollista kehittymistä ylenkatsova ja ylimielinen
asenne ilmaisee pelkästään lyhytnäköisyyttä ja piittaamattomuutta kylän
nykyisiä asukkaita sekä heidän elämänlaatuaan kohtaan. Aito ja yhteenkuuluvuuteen
perustuva, ihmisistä itsestään lähtevä kyläkulttuuri tulisi ymmärtää läheistä Jyväskylän
kaupunkiakin elähdyttävänä rikkautena ja elävän elämän monimuotoisuutena.
Väinölän kylän galleriasta on löytynyt runsaasti kuvia
kylämaisemasta ennen ja nyt. Kuvissa näkyy hyviä esimerkkejä siitä, millaisia
muutoksia Väinölän kylä on tähän mennessä kokenut.
Alla on näkymä nykyisen Salvesenintien ja Äijälänkujan
risteyksestä, ensimmäisessä kuvassa kolmekymmentä vuotta sitten ja toisessa
kuvassa nykyään. Ensimmäisessä kuvassa näkyy taustalla Väinölän Konepaja, jonka
pani alulle seminaarinlehtori Jaako Länkelä (1833–1916). Hän toimi Jyväskylän
seminaarissa suomen kielen lehtorina yli kolme vuosikymmentä. Jaako Länkelä oli
kirjallisuusmies, joka ahkeroi lehtorintyönsä ohessa kustannus- ja sanomalehtialalla.
Hänet tunnetaan lukuisista oppikirjoistaan, joista kuuluisimpia on 1866
julkaistu Ensimmäinen Lukukirja eli
Aapinen. Tästä Länkelän aapisesta tuli suomalaisen kouluopetuksen perusteos.
”Puuha-Jaako” julkaisi myös kasvatusopillista Koti ja koulu -lehteä, oli
mukana perustamassa sanomalehti Suomalaista ja Jyväskylän Kirjapainoa (omistikin
ne sittemmin), toimi muun muassa pankkialalla, laivanvarustajana, Keski-Suomen
maakunta-aatteen aktiivisena kannattajana, Jyväskylän rautatiehankkeen
edistäjänä, laivurina Päijänteellä, Väinölän rullatelakan ja konepajan
perustajana sekä pitkäaikaisena kaupunginvaltuuston jäsenenä.
![]() | ||
Väinölän raittia ennen. Kuva: Anonyymi |
Väinölän konepajan vieressä on puinen ruokalarakennus.
Päijänne jää piiloon parinsadan metrin päähän konepajarakennuksen taakse. Nykyinen
Äijäläntie kulkee entisen konepajan sijaintipaikan editse, ohittaa Väinölän
Sopukan ja Väinölänrannan sekä päättyy muutaman sadan metrin päässä yhä komean Länkelän
tilan luo. Ruohoranta sijaitsee kuvan oikeassa reunassa näkyvän ruokalan
takana.
Lähinnä olevan tienmutkan vasemmalla puolella oli ennen tyhjä koivujen reunustama niitty. Oikealla puolella oli ensin urheilukenttä ja 1980-luvulla parin vuoden ajan hampurilaiskioski, jonka vieressä sijaitsi kaksi omakotitaloa, vaalea ja punainen. Niitä kutsuttiin Hiljan taloiksi, koska molemmat olivat Hilja ja Vihtori Salmisen rakentamia. Vihtori Salminen oli Schaumanin Palokan tiilitehtaan johtaja. Aluksi Hilja ja Vihtori asuivat Äijälänjoen varren tiilitehtaan asunnossa, ennen kuin rakensivat kaksi taloaan Väinölään ja asettuivat vaaleaan taloon. Vihtorin kuoleman jälkeen Hilja muutti vaaleasta talosta punaiseen.
Lähinnä olevan tienmutkan vasemmalla puolella oli ennen tyhjä koivujen reunustama niitty. Oikealla puolella oli ensin urheilukenttä ja 1980-luvulla parin vuoden ajan hampurilaiskioski, jonka vieressä sijaitsi kaksi omakotitaloa, vaalea ja punainen. Niitä kutsuttiin Hiljan taloiksi, koska molemmat olivat Hilja ja Vihtori Salmisen rakentamia. Vihtori Salminen oli Schaumanin Palokan tiilitehtaan johtaja. Aluksi Hilja ja Vihtori asuivat Äijälänjoen varren tiilitehtaan asunnossa, ennen kuin rakensivat kaksi taloaan Väinölään ja asettuivat vaaleaan taloon. Vihtorin kuoleman jälkeen Hilja muutti vaaleasta talosta punaiseen.
Äijälänjoen varrella sijainneen tiilitehtaan
tuntumassa oli bensa-asema, joka oli toimiva vielä 1980-luvulla. Kyläläisille
se oli Pensis, joten aseman oikea nimi saattoi olla Bensis – samalla logiikalla
kuin PikonPiljoonPilkin biljoonasta tuli piljoona. Seppo Niemi muistelee
käyttäneensä Pensiksen laituria useasti palatessaan Suomi-laivan tai muun
paatin risteilysoitolta Päijänteellä. Hän kertoo hypänneensä laivasta suoraan laiturille,
jolloin ei tarvinnut mennä kaupungin satamaan asti ja palata sieltä Väinölään.
Pensikseltä hän haki ruohonleikkuriinsa bensatkin.
Kuvassa tien vasemmalla puolella oleva, koivujen ympäröimä niitty sai toimia
1980-luvulla myös kuumailmapallon hätälaskupaikkana. Valtavan kokoinen
kuumailmapallo levisi koko komeudessaan niittyaukeamalle, ja iso joukko
kyläläisiä ehti aurinkoisen lämpimänä kesäiltana ihmettelemään taivaalta
pudonnutta yllätystä. Kukaan ei onneksi loukkaantunut rytäkässä. 2000-luvulla
saman tien varteen, samaiselle koivujen reunustamalle niitylle nousi viisi
omakotitaloa. Jälkimmäisessä kuvassa tien oikealla puolella on nykyään Väinölän
kierrätyskeskus vanhan urheilukentän ja hampurilaiskioskin tilalla, sekä
lisäksi yksi omakotitalo.
Väinölän Konepajan tontilla oli vielä 1980-luvulla kuuluisaksi tulleita Irakin
valtion eli presidentti Saddam Husseinin tykkiveneitä. Konepaja tuhopoltettiin 1990-luvun
alussa. Siitä ei ole enää juuri mitään näkyvissä. Vain konepajan vieressä
olleen kalustovajan jäännökset sinnittelevät yhä joten kuten sijoillaan kuvassa
näkyvän tienristeyksen tuolla puolen. Tuhopolttaja saatiin aikanaan kiinni
Kortepohjassa, kun hän yritti jälleen pistää roihuamaan. Kuulusteluissa hän
tunnusti sitten myös Väinölän konepajan polton.
![]() |
Väinölän raittia nyt. Kuva: Seppo Niemi |
Yllä olevassa kuvassa on samainen näkymä Salvesenintien ja Äijäläntien risteyksestä nykyään. Jyväskylän kaupungin kaavaileman Väinölänrannan kerrostalolinjan ensimmäinen viisikerroksinen talo tulisi tien päähän, melkein vastapäätä tässä kuvassa näkyvää omakotitaloa.
Mikäli niin sanotun Otavan tontin kerrostalorakentaminen joskus
alkaa, se tulee sijoittumaan kuvan risteyksestä sadasta pariinsataa metriä
oikealle, heti Ruohorannantien risteyksestä Kuokkalantielle päin – ja nimenomaan
järven puolelle tietä. Väinölänrannan ja Otava-alueen kerrostalorivistöjen
väliin jäisi sen jälkeen rakentamattomana vain nykyinen telakka-alue, joka sijaitsee
kuvan risteyksestä suoraan järven suuntaan. Kuokkalantieltä alkaisi tämän rakentamisen
jälkeen, telakka-aluetta lukuunottamatta, jokseenkin yhtenäinen, lähes
kilometrin mittainen kerrostalomuuri Äijäläntien ja järven välissä aina Länkelän
tilan rajalle asti. Arkkitehtien kielellä asia varmaankin ilmaistaisiin niin,
että ”kerrostalot rytmittäisivät kauniisti Äijäläntien varren maisemaa”.
Väinölän kyläläisten puheissa kerrostalot pimittäisivät koko ikiaikaisen
järvinäkymän.
Länkelän tilan ja telakka-alueen välissä oleva maasto eli Väinölänrannan
alue on todettu muutama vuosi sitten liito-oravien laajaksi reviirialueeksi.
Havainnon tekivät Jyväskylän yliopiston tutkijat, ja liito-oravapopulaation asutusta
ja sen nykytilaa selvitellään parhaillaan. Alueella on myös muita harvinaisia eläinlajeja,
kuten lepakoita. Väinölän eläimistä ja kasveista kerrotaan myöhemmin omassa
jutussaan.
![]() |
Hiljan talo. Kuva: Anonyymi, Pirkko Pulkkisen arkistosta |
Tämä kuvassa näkyvä Hiljan talo ja sen toinen samanlainen talokumppani sijaitsivat
1980-luvun alussa nykyisen Salvesenintien ja Äijälänkujan risteyksessä. Talot
olivat Äijälän nykyisten puutarhojen puolella. Hiljan talon oikealta nurkalta
näkyisivät kuvassa nykyiset, tien toisella puolella olevat viisi omakotitaloa,
jos ne olisivat olleet valmiit jo muutama vuosikymmen sitten. Uudet
omakotitalot rakennettiin 2000-luvulla. Talon päädystä oikealle käveltäessä olisi
parinkymmenen metrin päässä nykyinen kierrätyskeskus.
![]() |
Valton ja Liljan talo. Kuva: Seppo Niemi |
Samassa paikassa, missä yllä oleva Hiljan talo oli ennen,
on nykyään tämä Älvsby-talo. Mikäli iso kuusi ei peittäisi näkymää,
taustalta häämöttäisivät Väinölän kierrätyspaikan isot astiat. Sillä kohtaa oli
vielä 1980-luvulla hampurilaiskioski ja sitä ennen urheilukenttä.
![]() |
Näkymä Savikkotieltä. Kuva: Seppo Niemi |
Näkymä uuden Viherlandian ja uuden Rauhalahden
voimalaitoksen suuntaan näytti tältä vielä 1980-luvun puolivälin tienoilla siltä
paikalta katsottuna, missä nykyään on Savikkotien pää ja kääntöpaikka. Rauhalahden
korkeaa piippua ei ole vielä kuvan ottamisen aikaan rakennettu. Kuvan keskellä
oleva tumma penger on uusi Kuokkalantie, jonka varressa on nyt uusi kehäväylän
meluvalli. Juuri sellaista meluvallia kyläläiset olisivat toivoneet Väinölään jo
tien rakentamisen aikaan, mutta eivät saaneet. Kunta vastasi kyläläisten vaatimuksiin
istuttamalla kuvassa näkyvälle niitylle männikön. Kesti kolmekymmentä vuotta ennen
kuin virkakoneisto taipui lain vaatimukseen – ei siis kyläläisten toiveisiin ja
oikeuksiin.
![]() |
Näkymä Savikkotieltä nyt. Kuva: Seppo Niemi |
Kuvassa oikealla oleva ulkorakennus on Ruuskaniemen tontin ulkorakennus yhä tänäkin päivänä. Tämä kuva on otettu sunnuntaina 29. kesäkuuta 2014 Savikkotien kääntöpaikalta melkein samasta kohtaa kuin 1980-luvun puolivälin kuva. Sama ja yhä tunnistettava Ruuskaniemen tontin ulkorakennus on saanut pintaansa ja katolleen uudet maalit. Sen seuraksi on istutettu puita, pensaita ja lipputanko. Taustalla näkyy viime syksynä rakennetun kehäväylämeluesteen ruskeaa seinämää. Sen takana häämöttää Viherlandian päärakennuksen kupoli, ja Ruuskaniemen ulkorakennuksen harjan takaa kohoaa Rauhalahden voimalaitoksen korkea savupiippu.
Monenlaista rakentamista on Väinölässä siis nähty ja koettu. Hyvällä maulla ja asenteella kylään mahtuu rakentamista lisääkin, ja Päijänteen upeiden rantamaisemien soisi jatkossakin säilyvän kaikkien yhteisenä hyvänä ja virkistyksenä, niin kyläläisten kuin kaupunkilaistenkin iloksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti